صفحه اصلی / احکام نماز / احکام نماز قسمت اول

احکام نماز قسمت اول

۱. وقتی ما با هواپیما به سفر می‌رویم و زود به مقصد می‌رسیم، آیا می‌توانیم نماز را صحیح بخوانیم؟ 
پاسخ – اگر شما هشت فرسخ معادل ۴۵ کیلومتر از شهر خودتان دور بشوید نمازتان شکسته خواهد بود. حتی اگر شما با هواپیما یا وسیلهٔ دیگر سفر کنید.
۲. وقت خواندن مخصوص نماز چه زمانی است؟
پاسخ – برای نماز ظهر یا مغرب، از اول وقت خواندن نماز به مقدار خواندن آن نماز را وقت مخصوص آن نماز می‌گویند. نماز بعدی را نمی‌توان در این وقت خواند. اگر شما نماز ظهر را زود شروع کردید و نماز عصر را در وقت نماز ظهر خواندید، هم نماز ظهر و هم نماز عصر شما باطل است. اگر آخر وقت است شما باید نماز عصر را بخوانید زیرا اگر شما این کار را بکنید نماز عصر را در وقت خوانده‌اید و اگر عمداً نماز ظهر را بخوانید نماز ظهر باطل است زیرا وظیفهٔ شما نماز عصر بوده است؛ و نماز عصر شما هم قضا به حساب می‌آید. به طور معمول افراد اول نماز ظهر را می‌خوانند و بعد نماز عصر را می‌خوانند.
۳. در نماز شکسته حتماً باید در نیت به شکسته بودن نماز اشاره‌کنیم؟ 
پاسخ – خیر. همین که شما می‌دانید نمازتان شکسته است کافی است و اگر هم به زبان نیاوردید اشکالی ندارد. اگر بگویید دو رکعت نماز ظهر بجا می‌آورم اشکالی ندارد و اگر حواستان نبود و گفتید که چهار رکعت نماز … باز هم اشکالی ندارد.
۴. اگر در هنگام نماز جماعت اتصال ما با جماعت قطع شد تکلیف نماز ما چیست؟
پاسخ – اگر اتصال قطع شد، شما باید بقیه نماز را به نیت فرادا بخوانید. اگر کسی در جلو یا بغل‌دستتان نیست، می‌توانید چند قدم به جلو بروید تا به جماعت متصل بشوید و این کار صحیح است.
۵. بعد از چند سال متوجه شده‌ام که قبله را اشتباهی گرفته‌ام.تکلیف نمازهای من چیست؟
پاسخ – اگر تغییر کمتر از ۹۰ درجه بوده است نمازهای خوانده‌شده صحیح است ولی اگر شما پشت به قبله نماز خوانده‌اید یا سمت راست بوده و شما چپ خوانده‌اید، بسیاری از فقها می‌فرمایند که نمازهای خوانده‌شده را اعاده کنید و بعضی می‌فرمایند که اگر وقت آن گذشته است قضا ندارد ولی اگر وقت آن نگذشته است باید آن را دوباره بخوانید. شما می‌توانید این را از دفتر مرجعتان سؤال کنید.

۶. کسی که نماز نمی‌خواند حکمش چیست؟ 
پاسخ – نماز یک فریضهٔ واجب است و فردی که نماز نمی‌خواند باید توبه کند و نمازهای قضا را بخواند.
۷. اگر با مال غصبی خانه‌ای اجاره کنیم و در آنجا نماز بخوانیم، این نماز چه حکمی دارد؟ 
پاسخ – این نماز اشکال دارد و ممکن است که باطل باشد. بعضی‌ها می‌فرمایند که نماز اشکال دارد.
۸. اگر خانمی عذر شرعی داشته باشد خواندن سجدهٔ  زارت عاشورا چه حکمی دارد؟
پاسخ – سجده کردن تلاوت اشکالی ندارد مثل آیات سجده داری قرآن و یا زیارت عاشورا. عذر شرعی داشتن مانع نمازخواندن و سجده در نماز است.
۹. اگر بخواهیم دعایی در رکوع یا سجده بخوانیم و کسره یا فتحهٔ حروفی را اشتباه بگوییم، آیا نماز باطل می‌شود؟
پاسخ – اگر عمداً نباشد اشکالی ندارد و نماز باطل نمی‌شود. اگر فرد همان موقع متوجه اشتباه بشود، آن را تصحیح می‌کند ولی اگر بعداً متوجه اشتباه خودش بشود نمازش صحیح است. یک وقت کسی نماز را غلط می‌خوانده است و فکر می‌کرده درست است، اگر این فرد مقصر بوده و نرفته که یاد بگیرد، باید قضای آن را بخواند ولی اگر یاد گرفته است و متوجه اشتباهش نشده است اشکالی ندارد و نمازش صحیح است.
۱۰. اگر بخواهیم برای میت نماز قضا بخوانیم آیا وقت مشخصی دارد؟
پاسخ- اگر برای شما وقت تعیین کرده‌اند که مثال در عرض شش ماه این نمازها را بخوانید، شما باید در این شش ماه نمازها را بخوانید و اگر نخواندید باز باید اجازه بگیرید که آیا می‌توانید این نمازهای قضا را بخوانید یا خیر. اگر وقت تعیین نکرده‌اند می‌فرمایند که نباید مسامحه بشود و نباید زیاد تا خیری بیفتد.

۱. وقتی ما با هواپیما به سفر می‌رویم و زود به مقصد می‌رسیم، آیا می‌توانیم نماز را صحیح بخوانیم؟  پاسخ – اگر شما هشت فرسخ معادل ۴۵ کیلومتر از شهر خودتان دور بشوید نمازتان شکسته خواهد بود. حتی اگر شما با هواپیما یا وسیلهٔ دیگر سفر کنید. ۲. وقت خواندن مخصوص نماز چه زمانی است؟ پاسخ – برای نماز ظهر یا مغرب، از اول وقت خواندن نماز به مقدار خواندن آن نماز را وقت مخصوص آن نماز می‌گویند. نماز بعدی را نمی‌توان در این وقت خواند. اگر شما نماز ظهر را زود شروع کردید و نماز عصر را در وقت…

بررسی کلی

امتیاز کاربران: 4.75 ( 1 آراء)

پاسخی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

17 − 8 =

x

بررسی همچنین

مبطلات وضو + ویدیو

آموزش احکام قسمت هشتم مبطلات وضو هفت مورد وضو را ...