مجموعه احادیث نماز مرتبط به آیه ۵ سوره ماهون، الَّذينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ (در نماز خود سهلانگاری می كنند) همراه با ترجمه حدیث و منبع در این پست گردآوری شده است.
حدیث شماره ۱:
الکاظم (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِبْنِالْفُضَیْلِ قَال سَأَلْتُ عَبْداً صَالِحاً (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ قَالَ هُوَ التَّضْیِیعُ.
امام کاظم (علیه السلام)- محمّدبنفضیل گوید: از عبدصالح امام موسی کاظم (علیه السلام) دربارهی کلام خداوند عزّوجلّ الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ پرسیدم. ایشان فرمود: «ضایعکردن [حقّ نماز] است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۰ الکافی، ج۳، ص۲۶۸/ تهذیب الأحکام، ج۲، ص۲۳۹/ وسایل الشیعهًْ، ج۴، ص۲۷/ البرهان/ نورالثقلین
حدیث شماره ۲:
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- لَیْسَ عَمَلٌ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنَ الصَّلَاهًِْ فَلَا یَشْغَلَنَّکُمْ عَنْ أَوْقَاتِهَا شَیْءٌ مِنْ أُمُورِ الدُّنْیَا فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ ذَمَّ أَقْوَاماً فَقَالَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ یَعْنِی أَنَّهُمْ غَافِلُونَ اسْتَهَانُوا بِأَوْقَاتِهَا.
امام علی (علیه السلام)- امام صادق (علیه السلام) از امام علی (علیه السلام) نقل کرده است که فرمود: هیچ عملی نزد خداوند دوست داشتنی تر از نماز نیست، پس مبادا که هیچ کاری از کارهای دنیا شما را از نماز اوّل وقت باز دارد. خداوند عزّوجلّ اقوامی را نکوهید و فرمود: الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ یعنی کسانی که از روی غفلت نسبت به اوقات نماز سهل انگاری می کنند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۰ وسایل الشیعهًْ، ج۴، ص۱۱۳/ مستدرک الوسایل، ج۳، ص۴۳/ بحارالأنوار، ج۸۰، ص۱۳/ الخصال، ج۲، ص۶۲۰/ البرهان/ تحف العقول، ص۱۱۰/ نورالثقلین
حدیث شماره ۳:
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ یُونُسَبْنِعَمَّار عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ أَهِیَ وَسْوَسَهًُْ الشَّیْطَانِ قَالَ لَا کُلُّ أَحَدٍ یُصِیبُهُ هَذَا وَ لَکِنْ أَنْ یُغْفِلَهَا وَ یَدَعَ أَنْ یُصَلِّیَ فِی أَوَّلِ وَقْتِهَا.
امام صادق (علیه السلام)- یونسبنعمّار گوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارهی کلام خداوند متعال: الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ پرسیدم: «آیا این امر وسوسهی شیطان است»؟ ایشان فرمود: «نه، هرکسی به این امر دچار میشود. منظور، کسی است که نماز را نادیده می گیرد و بهجا آوردن آن را در اوّل وقت وا میگذارد».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۰ مستدرک الوسایل، ج۳، ص۱۰۳/ وسایل الشیعهًْ، ج۴، ص۱۱۴/ نورالثقلین/ فقه القرآن، ج۱، ص۱۱۷/ بحارالأنوار، ج۸۰، ص۶
حدیت شماره ۴:
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ قَالَ: عَنَی بِهِ التَّارِکِینَ لِأَنَ کُلَ إِنْسَانٍ یَسْهُو فِیَ الصَّلَاهًْ.
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ منظور، ترک کنندگان نماز است؛ چراکه نماز از یاد هر انسانی می رود.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۰ القمی، ج۲، ص۴۴۴/ بحارالأنوار، ج۸۰، ص۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۴، ص۱۲۴/ نورالثقلین/ البرهان
حدیث شماره ۵:
الصّادق (علیه السلام)- قَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) تَأْخِیرُ الصَّلَاهًِْ عَنْ أَوَّلِ وَقْتِهَا لِغَیْرِ عُذْرٍ.
امام صادق (علیه السلام)- مقصود در این عبارت، تأخیرانداختن نماز از اوّل وقت و بدون عذر است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۰ بحارالأنوار، ج۸۰، ص۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۴، ص۱۲۴/ نورالثقلین/ وسایل الشیعهًْ، ج۴، ص۱۲۴
حدیث شماره ۶:
الصّادق (علیه السلام)- الَّذِی یُؤَخِّرُهَا عَنْ أَوَّلِ الْوَقْتِ إِلَی آخِرِهِ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ.
امام صادق (علیه السلام)- از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که ایشان فرمود: «کسی است که بدون هیچ عذری نماز اوّل وقت را تا هنگامی دیگر به تأخیر می اندازد».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۰ البرهان
حدیث شماره ۷:
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- ٍ هُمُ الَّذِینَ یُؤَخِّرُونَ الصَّلَاهًَْ عَنْ أَوْقَاتِهَا.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- آنان کسانی هستند که زمان خواندن نماز را به تاخیر میاندازند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۲ بحارالأنوار، ج۸۰، ص۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۴، ص۱۲۴/ نورالثقلین
حدیث شماره ۸:
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِیأُسَامَهًَْزَیْدٍ الشَّحَّامِ قَال سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ قَالَ هُوَ التَّرْکُ لَهَا وَ التَّوَانِی عَنْهَا.
امام صادق (علیه السلام)- از امام صادق (علیه السلام) دربارهی کلام خداوند عزّوجلّ: الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ پرسیدم و ایشان فرمود: «منظور، ترککردن نماز و سستیورزیدن در آن است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۲ وسایل الشیعهًْ، ج۴، ص۱۱۴/ بحارالأنوار، ج۸۰، ص۶/ البرهان/ نورالثقلین
حدیث شماره ۹:
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- الصَّلَاهًُْ عِمَادُ الدِّینِ فَمَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِینَهُ وَ مَنْ تَرَکَ أَوْقَاتَهَا یَدْخُلُ الْوَیْلَ وَ الْوَیْلُ وَادٍ فِی جَهَنَّمَ کَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَی فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- نماز ستون دین است، هرکس از روی عمد نماز خود را ترک کند دینش را ویران نموده است و هرکس اوقات آن را ترک نماید داخل «ویل» خواهد شد، و «ویل» وادی ای است در دوزخ چنانکه خداوند فرموده است: فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ* الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۲ مستدرک الوسایل، ج۳، ص۹۸/ بحارالأنوار، ج۷۹، ص۲۰۲/ جامع الأخبار، ص۷۳
حدیث شماره ۱۰:
فِقْهُ الرِّضَا (علیه السلام)- قَالَ (علیه السلام) حَافِظُوا عَلَی مَوَاقِیتِ الصَّلَوَاتِ فَإِنَّ الْعَبْدَ لَا یَأْمَنُ الْحَوَادِثَ وَ مَنْ دَخَلَ عَلَیْهِ وَقْتُ فَرِیضَهًٍْ فَقَصَّرَ عَنْهَا عَمْداً مُتَعَمِّداً فَهُوَ خَاطِئٌ مِنْ قَوْلِ اللَّهِ فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ یَقُولُ عَنْ وَقْتِهِمْ {وَقْتِهَا} یَتَغَافَلُونَ وَ اعْلَمْ أَنَّ أَفْضَلَ الْفَرَائِضِ بَعْدَ مَعْرِفَهًِْ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ وَ أَوَّلَ الصَّلَوَاتِ الظُّهْرُ وَ أَوَّلَ مَا یُحَاسَبُ الْعَبْدُ عَلَیْهِ الصَّلَاهًُْ فَإِنْ صَحَّتْ لَهُ الصَّلَاهًُْ صَحَّتْ لَهُ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّتْ مَا سِوَاهَا وَ إِیَّاکَ أَنْ تَکْسَلَ عَنْهَا أَوْ تَتَوَانَی فِیهَا أَوْ تَتَهَاوَنَ بِحَقِّهَا أَوْ تُضَیِّعَ حَدَّهَا وَ حُدُودَهَا أَوْ تَنْقُرَهَا نَقْرَ الدِّیکِ أَوْ تَسْتَخِفَّ بِهَا أَوْ تَشْتَغِلَ عَنْهَا بِشَیْءٍ مِنْ عَرَضِ الدُّنْیَا أَوْ تُصَلِّیَ بِغَیْرِ وَقْتِهَا.
فقه الرّضا (علیه السلام)- امام (علیه السلام) فرمود: «بر اوقات نمازها مراقبت کنید؛ زیرا بنده از حوادث ایمن نیست، و کسی که وقت نماز واجب بر او وارد شود و عمداً کوتاهی نماید خطاکار است و کلام خداوند که فرمود: فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ شاملش میشود، و مقصود کسانی است که از وقت نماز غفلت میکنند، و بدان که پس از معرفت خداوند بهترین واجبات، نمازهای پنجگانه است، و اوّلین نمازها نماز ظهر است، و اوّلین چیزی که بنده به خاطر آن مورد حساب واقع میگردد نماز است؛ پس اگر نماز او صحیح بود غیر آن هم صحیح است و اگر رد شد غیر آن هم رد میشود، و مبادا نسبت به نماز تنبلی یا سستی کنی یا حقّ آن را کم بشماری یا حدود و احکام آن را ضایع سازی یا مثل خروس نوک به زمین بزنی یا آن را سبک بشماری و یا خود را از نماز به چیزی دنیایی مشغول کنی یا نماز را در غیر وقتش بجا آوری».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۲ بحارالأنوار، ج۸۰، ص۲۰/ فقه الرضا -ص۹۹